PROJECT:                 RESTAURATIE RENOVATIE GO! CAMPUS BS-MS-KA ZELZATE   LOCATIE:                  ZELZATE    BOUWHEER:           GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap   TIMING:                    2014-2018   BUDGET:                 2.710.180 euro   STATUS:                 gewonnen wedstrijd, fase voorontwerp   SPECIFICATIE:       volledige opdracht, architectuur/restauratie, interieur, technieken                                  MADE architects & Karuur architecten     Bij een eerste analyse van de scholencampus aan de Leegstraat vallen 2 belangrijke zaken op:  1. Op de site is er een kapitaal aan gebouwen en aan open ruimte beschikbaar. Er zijn bijgevolg veel mogelijkheden om te komen tot kwalitatieve en duurzame scholenbouw.  2. Het beschikbare potentieel van de site wordt momenteel niet benut: we zien dat   -        functies versnipperd zijn  -        ruimte gefragmenteerd is  -        waardevolle monumentale gebouwen leeg staan  -        het historische schoolpark ontoegankelijk is  Bij de uitwerking van ons voorstel laten we ons leiden door 4 principes:  1.        De kwaliteit van het bestaande patrimonium: eenvoudige structuren, licht en ruimte, duurzame, onderhoudsvriendelijke materialen.  Dit biedt de kans om met het beschikbare budget meer te doen dan het gevraagde programma.  2.        De keuze om geen spektakelarchitectuur te brengen, maar weloverwogen, cruciale ingrepen  3.        De manier van werken met het Monument: dit gebouw krijgt zijn 19de eeuwse uitstraling en grandeur terug.  Het wordt opnieuw het gezicht van de school  4.        Er wordt een masterplan opgemaakt dat als leidraad kan dienen voor de ontwikkeling van de volledige basisschool.  Het eindresultaat van dit masterplan omvat:  Renovatie en restauratie van het bestaande historische patrimonium om refter en keuken, lagere school, administratie en directie en een polyvalente ruimte te herbergen.  In een nieuwbouw onder een speels hellend dak aan de straatzijde worden de kleuterklassen voorzien, in het verlengde van het Monument.  De groene omgeving van de school wordt opgewaardeerd door de buitenaanleg: naast de speelplaatsen voor lagere en kleuterschool is ook de renovatie van de parktuin voorzien, de aanleg van de groene strip als doorwaadbare scheiding tussen basisschool en middelbare school en een ontdekkingstuin met moestuin, prairietuintjes en een boomgaard.  Het resultaat van dit masterplan is een basisschool waar de functionele en ruimtelijke relaties duidelijk gestructureerd zijn, niet alleen de gebouwen, maar ook de groene ruimte.
       
     
binnenbeeld1.jpg
       
     
binnenbeeld2.jpg
       
     
buitenbeeld1.jpg
       
     
 PROJECT:                 RESTAURATIE RENOVATIE GO! CAMPUS BS-MS-KA ZELZATE   LOCATIE:                  ZELZATE    BOUWHEER:           GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap   TIMING:                    2014-2018   BUDGET:                 2.710.180 euro   STATUS:                 gewonnen wedstrijd, fase voorontwerp   SPECIFICATIE:       volledige opdracht, architectuur/restauratie, interieur, technieken                                  MADE architects & Karuur architecten     Bij een eerste analyse van de scholencampus aan de Leegstraat vallen 2 belangrijke zaken op:  1. Op de site is er een kapitaal aan gebouwen en aan open ruimte beschikbaar. Er zijn bijgevolg veel mogelijkheden om te komen tot kwalitatieve en duurzame scholenbouw.  2. Het beschikbare potentieel van de site wordt momenteel niet benut: we zien dat   -        functies versnipperd zijn  -        ruimte gefragmenteerd is  -        waardevolle monumentale gebouwen leeg staan  -        het historische schoolpark ontoegankelijk is  Bij de uitwerking van ons voorstel laten we ons leiden door 4 principes:  1.        De kwaliteit van het bestaande patrimonium: eenvoudige structuren, licht en ruimte, duurzame, onderhoudsvriendelijke materialen.  Dit biedt de kans om met het beschikbare budget meer te doen dan het gevraagde programma.  2.        De keuze om geen spektakelarchitectuur te brengen, maar weloverwogen, cruciale ingrepen  3.        De manier van werken met het Monument: dit gebouw krijgt zijn 19de eeuwse uitstraling en grandeur terug.  Het wordt opnieuw het gezicht van de school  4.        Er wordt een masterplan opgemaakt dat als leidraad kan dienen voor de ontwikkeling van de volledige basisschool.  Het eindresultaat van dit masterplan omvat:  Renovatie en restauratie van het bestaande historische patrimonium om refter en keuken, lagere school, administratie en directie en een polyvalente ruimte te herbergen.  In een nieuwbouw onder een speels hellend dak aan de straatzijde worden de kleuterklassen voorzien, in het verlengde van het Monument.  De groene omgeving van de school wordt opgewaardeerd door de buitenaanleg: naast de speelplaatsen voor lagere en kleuterschool is ook de renovatie van de parktuin voorzien, de aanleg van de groene strip als doorwaadbare scheiding tussen basisschool en middelbare school en een ontdekkingstuin met moestuin, prairietuintjes en een boomgaard.  Het resultaat van dit masterplan is een basisschool waar de functionele en ruimtelijke relaties duidelijk gestructureerd zijn, niet alleen de gebouwen, maar ook de groene ruimte.
       
     

PROJECT:                RESTAURATIE RENOVATIE GO! CAMPUS BS-MS-KA ZELZATE

LOCATIE:                 ZELZATE

BOUWHEER:          GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

TIMING:                   2014-2018

BUDGET:                2.710.180 euro

STATUS:                gewonnen wedstrijd, fase voorontwerp

SPECIFICATIE:      volledige opdracht, architectuur/restauratie, interieur, technieken

                                MADE architects & Karuur architecten

 

Bij een eerste analyse van de scholencampus aan de Leegstraat vallen 2 belangrijke zaken op:

1. Op de site is er een kapitaal aan gebouwen en aan open ruimte beschikbaar. Er zijn bijgevolg veel mogelijkheden om te komen tot kwalitatieve en duurzame scholenbouw.

2. Het beschikbare potentieel van de site wordt momenteel niet benut: we zien dat 

-        functies versnipperd zijn

-        ruimte gefragmenteerd is

-        waardevolle monumentale gebouwen leeg staan

-        het historische schoolpark ontoegankelijk is

Bij de uitwerking van ons voorstel laten we ons leiden door 4 principes:

1.        De kwaliteit van het bestaande patrimonium: eenvoudige structuren, licht en ruimte, duurzame, onderhoudsvriendelijke materialen.  Dit biedt de kans om met het beschikbare budget meer te doen dan het gevraagde programma.

2.        De keuze om geen spektakelarchitectuur te brengen, maar weloverwogen, cruciale ingrepen

3.        De manier van werken met het Monument: dit gebouw krijgt zijn 19de eeuwse uitstraling en grandeur terug.  Het wordt opnieuw het gezicht van de school

4.        Er wordt een masterplan opgemaakt dat als leidraad kan dienen voor de ontwikkeling van de volledige basisschool.

Het eindresultaat van dit masterplan omvat:

Renovatie en restauratie van het bestaande historische patrimonium om refter en keuken, lagere school, administratie en directie en een polyvalente ruimte te herbergen.

In een nieuwbouw onder een speels hellend dak aan de straatzijde worden de kleuterklassen voorzien, in het verlengde van het Monument.

De groene omgeving van de school wordt opgewaardeerd door de buitenaanleg: naast de speelplaatsen voor lagere en kleuterschool is ook de renovatie van de parktuin voorzien, de aanleg van de groene strip als doorwaadbare scheiding tussen basisschool en middelbare school en een ontdekkingstuin met moestuin, prairietuintjes en een boomgaard.

Het resultaat van dit masterplan is een basisschool waar de functionele en ruimtelijke relaties duidelijk gestructureerd zijn, niet alleen de gebouwen, maar ook de groene ruimte.

binnenbeeld1.jpg
       
     
binnenbeeld2.jpg
       
     
buitenbeeld1.jpg